Ekstrem faste
Peter af Alcantara (1499-1562), som var Teresa af Avila's åndelige instruktør, indtog for det meste kun føde én gang i løbet af tre dage.
På visse tidspunkter i sit liv levede den katolske mystiker og kirkelærer Katarina af Siena (1347-1380) udelukkende af messens vin og oblater.
Kosten i mange klostre var, i det hele taget, meget sparsom. Her kan vi bla. nævne cistercienser-munkeordenens strenge overholdelse, hvor munkene, en del af året, kun lever på en meget lille mængde mad, hvor de aldrig får hverken kød, fisk eller æg.
En anden at disse asketers selvtugtelse er:
Selvpiskning
Dominic Loricatus (995-1060), en benediktinermunk, hudflettede sig selv 300.000 gange med en pisk i løbet af en seks dages periode. Det gjorde han, alt imens han reciterede Salmerne. (Edward Gibbon, The History of the Decline and Fall of the Roman Empire, vol. V)
Med 30 salmer gjorde han bod for et års synd - alle salmerne gjorde bod for 5 år.
Katarina af Siena (1347-1380) slog sig tre gange om dagen med en jernkæde.
Thérèse af Jesusbarnet piskede sig selv for fuld kraft, mens hun smilede til krucifikset gennem sine tårer.
Hildegard af Bingen anbefalede ”sønderrivelse af kødet, og tunge tæsk” for at afværge pirrende lyster.
Hairshirts var også en fast del af disse bodsøvelser
En hairshirt var et stykke ubehageligt tøj, som blev båret tæt på huden. Almindeligvis var det lavet af noget ubehageligt stof såsom hestehår, men blev også nogen gange fremstillet af metal.
Henry Suso (1295-1366) var en tysk mystiker og dominikanermunk. Også han var tilhænger af hairshirt, og hans lænd var dækket af ar fra hans hestehårtrøje. Suso udtænkte også flere andre smertefulde påfund. Nogle af disse var: En underbeklædning besat med hundrede og halvtreds messingenegle der gennemborede hans hud, samt en meget ubehagelig dør til at sove på, og et kors med tredive fremspringende nåle og negle som lå under hans krop, mens han sov.
Dominic Loricatus (995-1060) og Ignatius af Loyola (1491-1556) bar også hairshirts af ringbrynje.
Endnu et tugtemiddel er Bindinger
Ignatius havde for vane at binde en kraftig snor under knæet.
Fatimas seere – de tre børn, som angiveligt skulle have set ”Jomfru Maria” i Fatima i år 1917 - havde stramme snore omkring deres talje.
Katarina af Siena (1347-1380) havde en kæde med et kors viklet så stramt om kroppen, at den fik hende til at bløde. Den er beskrevet som et "spidst bælte af jern". Hendes selvstraf efterlod hendes krop fyldt med gabende sår, som hun gladeligt kaldte for sine ”blomster" (Talbot, The Way of the Mystics, p. 81)
Også afkald på personlig hygiejne var på listen over selvtugtelsen
Antonius den Hellige (251–356) var en egyptisk munk og eneboer, som aldrig badede sit legeme og som heller aldrig vaskede sine fødder.
Henry Suso (ca. 1295-1366) en tysk mystiker og dominikanermunk, tog ikke et eneste bad i 25 år.
For en tid tog Ignatius of Loyola heller ikke bad. Han klædte sig i pjalter og lod sit hår og sine negle vokse vildt.
Thomas Merton (1915-1968), som var en romersk-katolsk trappistmunk, måtte kun vaske sin kåbe én gang om måneden, og tog kun brusebad med tilladelse fra abbeden. Trappistordenen, den strengeste munkeorden inden for Den Romersk-Katolske kirke kaldes også Thomas Mertons ordenen. Den burde i stedet have været kaldt ”de ildelugtendes orden” - hvis det altså stod til mig!
Endnu en tugtelse var frarøvelse af søvn
Her kan vi bla. nævne Katarina af Siena (1347-1380) som kun tillod sig en halv times søvn hver anden dag, liggende på et hårdt bord. Ikke så sært, at hun fik underlige syner!
Peter af Alcantara (1499-1562) sov kun halvanden time om dagen igennem 40 år.
Katarina af Genova (1447 -1510) – var en italiensk romersk katolsk helgen og mystiker, som blev beundret for sit arbejde blandt de syge og de fattige. Hun er blevet husket på grund af de mange forskellige skrifter, som ikke kun beskrev hendes gode gerninger, men som også beskrev hendes mystiske oplevelser. Hun sov så lidt som muligt og når hun sov, sov hun altid på en seng dækket af tornebuske og tidsler.