På grund af den økumeniske bevægelse, er et stigende antal katolikker blevet bekendt med den bibelske terminologi: At være “frelst” eller “født på ny”. Her kan mange katolikker svare bekræftende på spørgsmålene: "Er du frelst?" og "Er du blevet født på ny?" Men problemet er bare, at deres forståelse af disse begreber er helt anderledes, end hvad Biblen lærer os.
Roms lære om frelsen, er ikke det sande evangelium om en fuldstændig og sikker frelse gennem en personlig tro på Kristus. Rom prædiker et "gerningernes evangelium", under dække af nåde. Den Romersk-katolske Kirkes lære om frelsen kan sammenfattes således:
At Kristus - efter at han, med sit blod og sin død, vandt en forløsning for mennesker - overlod til Den Katolske Kirke, at give denne forløsning videre til mennesker, gennem kirkens sakramenter. Den Katolske Kirkes "evangelium" centrerer sig om Paven, præstedømmet og sakramenterne. Den lærer, at Kristus døde på korset for at løskøbe mennesker til frelse, men ikke på den måde, at mennesker bliver inviteret til at modtage denne frelse - ved tro - direkte fra den opstandne Kristus.
Se blot på disse citater fra 2. Vatikanerkoncil:
"For Guds enbårne Søn ... har vundet en skat for den militante kirke ... Han har betroet den til den velsignede Peter, himmelens nøglebærer og til hans efterfølgere, som er Kristi stedfortrædere på jorden, så at de kan formidle den til de troende, til hjælp for deres frelse. De kan anvende den, med barmhjertighed af indlysende årsager, overfor alle, der har omvendt sig og har bekendt deres synder. Til tider kan de fuldt ud eftergive - og andre gange kun delvist, den midlertidige straf som er passende for synd, i al almindelighed, så vel som i specielle tilfælde (for så vidt det kan godtages i Herrens øjne). Den salige Gudsmoder og alle de udvalgtes fortjenester … er kendt for yderligere at bidrage til dette skatkammer “ (Vatican II Council, Constitution on the Sacred Liturgy, Apostolic Constitution on the Revision of Indulgences, Chap. 4, 7, p. 80).
"For det er alene gennem Kristi Katolske Kirke - som er den universelle hjælp til frelse - at frelsesmidlerne ehverves. Vi tror, at det alene var til det apostolske kollegium - som Peter er hoved for - at vor Herre betroede alle den nye pagts velsignelser – med det formål at etablere det ene Kristi legeme, hvor enhver, som på nogen måde hører Guds folk til - fuldt ud skal integreres." (Vatican II Council, Decree on Ecumenism, chap. 1, 3, p. 415).