Det har aldrig været en del af den hellige Skrift, at Jesus skulle ofres mere end en gang - som Den Katolske Kirke påstår, med nedenstående ord:
"Ofret er det samme: Det offer som bliver tilbudt gennem det katolske præstedømmes tjeneste, er det samme, som Kristus gav på korset. Det er kun måden, hvorpå offeret bliver givet, som er anderledes. I dette guddommelige offer, er det Kristus, som ofrer sig selv. Det skete en gang i et blodigt offer på korsets alter, og derfor er dette blodige offer indeholdt i de ofre, som bliver gjort på ublodig vis - de ofre som fejres i messen... Dette offer er den sande nådestol"
(Council of Trent, Doctrina de ss. Missae sacrificio, c. 2, quoted in Catechism of the Catholic Church, 1367).
"Kristi offer og eukaristiens offer er ét og samme offer ... I dette guddommelige offer, som fejres i Messen, tilbedes den samme Kristus, som en gang ofrede sig i et blodigt offer på korsets alter, mens han nu ofres på ublodig vis" (New Catholic Catechism, 1367).
"For i messeofferet bliver vor Herre ofret, når han begynder at manifestere sig sakramentalt som den åndelige mad for de trofaste, i form af brød og vin… For i dette foreviger Kristus på denne ublodige måde, det offer, der blev ofret på korset, ved (igen) at ofre sig selv til Faderen, til frelse for verden med præsteskabets mellemkomst. (Vatican Council II: The Conciliar and Post Conciliar Documents, “The Constitution on the Sacred Liturgy,” Instruction on the Worship of the Eucharistic Mystery, Introduction, C 1,2, p. 108).
Og hvad skal vi så udlede af alt dette? Her må vi spørge os selv:
Var Jesu offer ikke godt nok, da han ofrede sig selv én gang for alle? Skal vi virkelig sikre vor frelse igennem det katolske præsteskab for at kunne føle os på den sikre side? Har vi ikke allerede en mellemmand mellem Gud og mennesker: Jesus Kristus? Har vi virkelig behov for at have endnu en ”mellemmand” – den katolske kirke og deres præsteskab? Nej tak – lad os holde os til Skriften, så vi ikke bliver forført af denne falske lære! Lad os ikke finde hen til en falsk nådestol - men i stedet kaste os for Frelsens fødder for dér at finde nåde og genoprejsning, hvis synden skulle overmande os - uanset hvor vi befinder os!
Det er helt åbenlyst, at messen ikke er en bibelsk praksis. Apostlen Paulus underviste menighederne i nadverens betydning (1 Kor 11,17-34), og han gjorde det helt klart, at dette måltid ikke er en gentagelse af Kristi offer. Det er ikke Kristus, der bliver forvandlet til et stykke brød! Det er ikke en anledning til at spise Kristus eller tage del i ham gennem et sakramente (en hellig handling). Det er et simpelt mindemåltid - en tid til at mindes, hvad han har gjort for os, og det er en tid til bekendelse og en tid til tilbedelse af ham!
For jeg har modtaget fra Herren og også overleveret til jer, at Herren Jesus i den nat, da han blev forrådt, tog et brød, takkede, brød det og sagde: »Dette er mit legeme, som gives for jer; gør dette til ihukommelse af mig! Ligeså tog han også bægeret efter måltidet og sagde: Dette bæger er den nye pagt ved mit blod; gør dette, hver gang I drikker det, til ihukommelse af mig! (1 Kor 11,23-25)